onsdag 31 juli 2013

Över krönet

Nu var det längesen jag skrev nånting i den här bloggen. Men det betyder inte att jag har gett upp, tvärtom. Sedan sist har jag kämpat på, skrapat tån minst en gång till och fått rejält ont både här och där. Det var nånstans där jag bestämde mig för att tänka om, och verkligen börja med lätta, korta distanser. Ett långt tag sprang jag som vanligt med dämpade skor och satsade på att gå barfota så mycket som möjligt istället. Sedan gick jag på väldigt korta distanser, nån kilometer bara, och med plattsulade skor. Jag ökade med kanske en kilometer per löprunda, fortfarande alldeles för fort, men sån är jag. Jag rekommenderar dock inte att öka så snabbt.

Jag har även sett till att klämma en bok till om barfotalöpning. The barefoot running book hade ett utmärkt kapitel om alla de problem som kan uppstå när man försöker ställa om sin löpstil. Ett av dessa var, lustigt nog för mig, metatarsalgi. Dvs just den åkomma jag försöker bota med barfotalöpning. Som väl är har jag inte känt av nån som helst Mortons när jag sprungit utan skor. Den enda åkomma jag känner av är att det stramar otroligt mycket i vaderna, och jag får hemsk träningsverk. Men det blir bättre och bättre. Jag kan numera springa en timme i odämpade skor utan att få alltför ont i vaderna. Det vill säga jag närmar mig gränsen där jag brukar få ont av Mortons i fötterna. Jag springer inte så fort visserligen, jag sprang ungefär 8 km på en timme idag, men jag håller medvetet igen. Så fort jag försöker springa snabbt märker jag att jag glömmer bort att springa med barfotastil och faller in i att springa på hälarna. Men det här är definitivt ett genombrott, nu ser jag ingen anledning att springa i dämpade skor igen. Jag har kommit över krönet!

Jag ska kanske säga lite om min utrustning, när jag nu använder sådan. Jag följde min kompis Nickes utmärkta råd att springa i badtofflor för 100 kronor. De har mjuk, tunn sula, tillräckligt tunn för att känna småsten igenom, och baddräktstyg på ovansidan. Allt man behöver!
De ultimata barfotaskorna.


1 kommentar:

  1. Hej!
    Intressant läsning som inspirerade mig att ta upp barfotalöpningen igen efter tre års uppehåll från löpning. Var hittar man såna här badtofflar du tipsar om tro? Gogglar badtofflar och upp kommer bara såna klassiska med band/remmar över fotryggen och öppet i häl.
    Tacksam för tips!

    SvaraRadera